Skip to main content
Til toppen

ÅPENHETSLOVEN

FOSS ønsker med denne rapporten å være transparent med hensyn på hvordan vi (og våre leverandører) opptrer med tanke på arbeidsvilkår og respekt for menneskerettighetene. Dette innebærer også åpenhet rundt resultatene fra gjennomførte aktsomhetsvurdering.

Aktsomhetsvurderingene er prosesser som har som mål å gjøre vår bedrift i stand til å kartlegge, forhindre og begrense mulig negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele leverandørkjeden. Denne rapporten skal opplyse om eventuelle faktiske forhold og vesentlig risiko for negative konsekvenser, som er avdekket, samt informasjon om eventuelle tiltak som bedriften har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse eller begrense den risiko for negative konsekvenser som disse kan medføre.

Les hele raporten her i pdf format.

 

FOSS og Åpenhetsloven

FOSS og våre eiere discoverIE Group Plc, er forpliktet til å drive virksomheten i henhold til FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Vi skal respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter .

For å realisere disse målene, er vi avhengig av et godt og nært samarbeid med våre leverandører og samarbeidspartnere. Vi forplikter oss til å engasjere leverandører som følger gjeldende lover og opptrer lojalt, og i tråd med våre intensjoner. Dette innebærer blant annet å opprettholde en høy standard for helse, sikkerhet og sikring av ansatte, samt å ha en tilnærming til menneskerettigheter som er i tråd med de ovenfor nevnte prinsipper. Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere bidrar med informasjon om sin virksomhet, og sine underleverandørers virksomhet.
 

Organisasjon ansvar og roller

Oppfølging av leverandører med hensyn til åpenhetsloven inkludert aktsomhetsvurderinger og oppfølging av resultatene fra disse er en integrert del av vårt styringssystem.
Evaluering, godkjenning og kommunikasjon med våre leverandører gjøres av vår logistikkavdeling i nært samarbeide med relevant produktsjef. Ansvaret for at dette blir gjort ligger på logistikksjef, mens det overordnede ansvaret ligger på daglig leder. 
Bedriftens miljø og kvalitetsprestasjoner rapporteres på lik linje med andre nøkkeltall til bedriftens styre. Leverandøroppfølging med hensyn på menneskerettighetene inngår i denne rapporteringen.
Den rapporten du nå leser er behandlet og godkjent av bedriftens styre.

 

RETNINGSLINJER, SYSTEMER OG RUTINER

FOSS sin virksomhet er i sin helhet underlagt nasjonale lover som skal sikre oss mot brudd på arbeids og menneskerettighetene. Bedriften har tariffavtale, og representanter for ledelse og de ansattes representanter møtes regelmessig for å sikre et godt samarbeide. I tillegg er bedriften underlagt retningslinjer fra vår eier discoverIE Group Plc., samt egne retningslinjer jfr.  vårt styringssystem.

Våre eiere har blant annet utarbeidet og publisert retningslinjene:

 

Et bilde som inneholder tekst, skjermbilde, nummer, Font

Automatisk generert beskrivelse

For mer informasjon om dette vises til:

discoverIE Group plc - Sustainability - Company Policies (discoverieplc.com)

FOSS opprettholder et styringssystem som blant annet skal sikre at bedriften lever opp til de krav og lover som stilles. Her er et utvalg av dokumenter som er relevante i forhold til leverandørevaluering / aktsomhetsvurdering.

 

GE-VL-03

Oversikt over lover og forskrifter

Ge-SD-42

Prosess for etablering og evaluering av samsvarforpliktelser

LP-1-SD-01A

Kvalitets- og miljøpolitikk

LP-1-SD-03

Forretningsetikk

LP-1-SD-05

Visjon FOSS

LP-1-SD-06

HMS-målsetning

LP-1-SD-07

Verdier FOSS

LP-1-SD-08

Forretningsidé FOSS AS

LP-1-SD-10

FOSS-loven

KP-4.7-IN-01

Instruks for evaluering og oppfølging av leverandør

KP-4,7-HS-03

Plan for leverandøroppfølging

KP-4.7-HS-01

Supplier Evaluation Questionnaire short

KP-4.7-HS-02

Supplier Evaluation Questionnaire extended

KP-4.7-HS-04

Supplier Corporate Social Responsibility (CSR) charter

SP-3-SD-05 NO

Sikkerhet FOSS AS

SP-3-HS-04

Skjema for SikkerJobbAnalyse

 

Alle relevante rutiner er innarbeidet i vårt styringssystem og systemet inkluderer prosessene i åpenhetsloven.

RISIKO

Vår bransje og våre produkter innebærer i utgangspunktet ingen større risiko sammenlignet med andre bransjer, men siden bransjen fortsatt er preget av stor grad av manuelt arbeide kan risikoen være større i enkelte geografiske områder hvor menneskerettighetene tradisjonelt ikke har stått så sterkt.

FOSS sin virksomhet i Norge og i Slovakia er underlagt nasjonale lover og regler som gjør sannsynligheten for brudd minimal. I tillegg er FOSS gjennom vår eier og gjennom vårt styringssystem, underlagt klare regler på dette punktet. Det er også innarbeidet gode varslingsrutiner som ansatte kan benytte dersom det skulle foreligge forhold av kritikkverdig art.

Vårt fokus er rettet mot hvordan vi som bedrift kan påvirke hele leverandørkjeden fra råvareprodusent til det leddet vi handler direkte med. Generelt er det nok risiko for at desto lenger bakover i leverandørkjeden vi kommer desto mer usikker er informasjonen man mottar og desto vanskeligere er det å kontrollere den. Vi er fortsatt avhengige av at den informasjonen vi mottar er sann og korrekt. FOSS har hatt et tett samarbeid med våre største og viktigste underleverandører i mange år. 

 

Våre leverandører kan deles inn i følgende grupper:

Leverandørgruppe

Beskrivelse

Kommentarer

Hovedleverandører

Viktige leverandører som vi kjøper for > 0,5 M nok fra.

Totalt 26 leverandører i 2022 og kjøpsvolumet varierer fra rett over 0,5M nok til over 40 M nok.

Støttekjøpsleverandører

Kjøpsvolum < 500 M nok

Fordelt på 75 leverandører hvorav de fleste befinner seg i Norge eller EU.

Internt

I hovedsak tjenester kjøpt fra eier eller datterselskap

 

Transportører

I all hovedsak store norske eller internasjonal selskaper

 

Leverandører av tjenester og driftsmidler

Dette er i all hovedsak norske leverandører hvor vi handler et bredt spekter av tjenester og varer.

I all hovedsak norske leverandører. Noen leverandører fra EU land. Leverandører av for eksempel IT, kommunikasjonstjenester, advokattjenester, energi, forsikring, bank, m.m.

 

Fordelingen i kjøp pr. leverdørgruppe vises i diagrammet under. 

I vår arbeide med Åpenhetsloven og spesielt aktsomhetsvurderingene har vi lagt vesentlighetsprinsippet til grunn. Det betyr at vi har konsentrert oss om de leverandører hvor kjøpsvolumet er størst og hvor konsekvensen av avvik kan være størst (men også potensialet for forbedringer er størst). Vi har valgt ut gruppen av hovedleverandører hvor kjøpsvolumet utgjør mer enn 500K nok. Disse utgjør totalt 26 leverandører og fordelingen pr. land går frem av diagrammet på neste side.

 

Diagrammet over viser at hovedleverandørene er spredt over flere land og områder, hvor av EU og UK utgjør ca. 70%, og Norge 18,4% og de øvrige ca. 11% er fordelt mellom USA og Kina.

Tabellen og grafen under viser hvordan antallet leverandører fordeler seg mellom landene, og hvordan vi har vurdert risikoprofilen i hvert enkelt land eller område:

 

 

 

Land /

gruppe land

Antall

leverandører

EU

13

Norge

8

Kina

2

USA

1

UK

2

 

 

 

     Fordeling av hovedleverandører pr. land             Risikoprofil for brudd på arbeids og menneskerettigheter[1]

 

 

[1] Risikoprofil pr. land / landområde basert på vår vurdering

I tillegg til det geografiske aspektet er forhold som størrelse på leverandøren, om de er en del av et større konsern, hvem de ellers er leverandør til og hvor hovedkontoret for konsernet er lokalisert bestemmende for utfallet av risikovurderingen. I tillegg kommer kunnskap om leverandørene som er opparbeidet gjennom mange års relasjoner. 

GJENNOMFØRING

Målsetningen med aktsomhetsvurderingsprosessen er som tidligere nevnt å kartlegge, forhindre og begrense mulig negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele leverandørkjeden.
For å gjøre dette har vi benyttet følgende metoder:

  1. Skjema hvor leverandøren må bekrefte at han arbeider i henhold til våre «Supplier Code of conduct». 
  2. Spørreundersøkelse i regi av oss eller vår eier. 
  3. Leverdørbesøk hos leverdører i innland og utland
  4. Gjennomgang av leverandørens hjemmesider
  5. Bruk av internettsøk
  6. Følge med på pressedekning (bransjetidsskrifter og annet)
  7. Evaluering av våre egne og andre kunders erfaring med den aktuelle leverdøren
  8. Reforhandlinger og fornyelse av leverandørkontakter

 

RESULTATER OG TILTAK

I tabellen under vises de funn og vurderinger vi har gjort

 

Type leverandør

Hvor

Risikovurdering

Grad av påvirkning

Hovedleverandør

Norge, EU, UK og USA,

Liten

Liten til moderat

Hovedleverandør

Kina

Liten til moderat

Liten til moderat

Støtteleverandør

 

Liten

Liten

Transportør

Norge, EU

Liten

Moderat

Leverandør av tjenester og driftsmidler

Norge, EU

Liten

Moderat

 

Selv om tabellen viser liten og liten til moderat risiko, kan den reelle risikoen lenger ute i leverandørkjeden være større- Selv om vår leverandør svarer korrekt for seg kan vi ikke med sikkerhet vite at dens underleverdør gjør det samme. Generelt sett er det vanskelig å kontrollere denne typen informasjon, men over tid vil et samlet fokus fra mange aktører bidra til sikrere data (og et forsterket søkelys på arbeids og menneskerettighetene).

 

KONKLUSJON

FOSS har vurdert det slik at bedriften opererer i en bransje og på lokasjoner der det er lav risiko for brudd på sentrale områder som personvern, HMS, samt arbeids og menneskerettigheter. FOSS vurder det også slik at underleverandørene som brukes i det store og hele utgjør en lav direkte risiko. Når det kommer til internasjonale leverandører utenfor Norge og EU vurderer vi basert på geografi og den generelle oppfatningen av arbeids og menneskerettighetens vilkår i disse landene at de representerer en større risiko enn andre land. Forhold som eierstruktur, hvilke kunder de har, størrelsen på leverandøren, hva og hvordan de produserer samt hvor hovedkvarteret er lokalisert etc. kan på den andre siden redusere risikoen. 
FOSS har gjennom utføringen av aktsomhetsvurderingen merket seg 2 leverandører, begge lokalisert i Kina, som i tiden fremover vil følges tettere enn de øvrige, - spesielt med hensyn på organisasjonsfrihet. Vi må imidlertid understreke at vi ikke har indisier som tilsier at de disse to bryter arbeids- eller menneskerettighetene og risikoen ansees for å ligge i området lien til moderat. FOSS har hatt relasjoner med begge bedriftene gjennom mange år. Begge er leverandører til store amerikanske og europeiske konsern. Den ene er i tillegg en underavdeling av et stort japansk konsern. 
De øvrige leverandørene vil bli fulgt opp i henhold til bedriftens prosedyrer 
Det er ikke registrert faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i den kartleggingen vi har foretatt.

Drammen 30.06.2023
På vegne av styret i FOSS AS Fiberoptisk Systemsalg

 

Lenker
Min side