GJENNOMFØRING
Målsetningen med aktsomhetsvurderingsprosessen er som tidligere nevnt å kartlegge, forhindre og begrense mulig negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele leverandørkjeden.
For å gjøre dette har vi benyttet følgende metoder:
- Skjema hvor leverandøren må bekrefte at han arbeider i henhold til våre «Supplier Code of conduct».
- Spørreundersøkelse i regi av oss eller vår eier.
- Leverdørbesøk hos leverdører i innland og utland
- Gjennomgang av leverandørens hjemmesider
- Bruk av internettsøk
- Følge med på pressedekning (bransjetidsskrifter og annet)
- Evaluering av våre egne og andre kunders erfaring med den aktuelle leverdøren
- Reforhandlinger og fornyelse av leverandørkontakter
RESULTATER OG TILTAK
I tabellen under vises de funn og vurderinger vi har gjort
Type leverandør
|
Hvor
|
Risikovurdering
|
Grad av påvirkning
|
Hovedleverandør
|
Norge, EU, UK og USA,
|
Liten
|
Liten til moderat
|
Hovedleverandør
|
Kina
|
Liten til moderat
|
Liten til moderat
|
Støtteleverandør
|
|
Liten
|
Liten
|
Transportør
|
Norge, EU
|
Liten
|
Moderat
|
Leverandør av tjenester og driftsmidler
|
Norge, EU
|
Liten
|
Moderat
|
Selv om tabellen viser liten og liten til moderat risiko, kan den reelle risikoen lenger ute i leverandørkjeden være større- Selv om vår leverandør svarer korrekt for seg kan vi ikke med sikkerhet vite at dens underleverdør gjør det samme. Generelt sett er det vanskelig å kontrollere denne typen informasjon, men over tid vil et samlet fokus fra mange aktører bidra til sikrere data (og et forsterket søkelys på arbeids og menneskerettighetene).
KONKLUSJON
FOSS har vurdert det slik at bedriften opererer i en bransje og på lokasjoner der det er lav risiko for brudd på sentrale områder som personvern, HMS, samt arbeids og menneskerettigheter. FOSS vurder det også slik at underleverandørene som brukes i det store og hele utgjør en lav direkte risiko. Når det kommer til internasjonale leverandører utenfor Norge og EU vurderer vi basert på geografi og den generelle oppfatningen av arbeids og menneskerettighetens vilkår i disse landene at de representerer en større risiko enn andre land. Forhold som eierstruktur, hvilke kunder de har, størrelsen på leverandøren, hva og hvordan de produserer samt hvor hovedkvarteret er lokalisert etc. kan på den andre siden redusere risikoen.
FOSS har gjennom utføringen av aktsomhetsvurderingen merket seg 2 leverandører, begge lokalisert i Kina, som i tiden fremover vil følges tettere enn de øvrige, - spesielt med hensyn på organisasjonsfrihet. Vi må imidlertid understreke at vi ikke har indisier som tilsier at de disse to bryter arbeids- eller menneskerettighetene og risikoen ansees for å ligge i området lien til moderat. FOSS har hatt relasjoner med begge bedriftene gjennom mange år. Begge er leverandører til store amerikanske og europeiske konsern. Den ene er i tillegg en underavdeling av et stort japansk konsern.
De øvrige leverandørene vil bli fulgt opp i henhold til bedriftens prosedyrer
Det er ikke registrert faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i den kartleggingen vi har foretatt.
Drammen 30.06.2023
På vegne av styret i FOSS AS Fiberoptisk Systemsalg